01/02/2019

FITCoW

Full-scale Innovative integrated Tooling for Composite material Wingbox.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați pagina oficială a proiectului website

1
February, 2019
Dată început proiect
28
February, 2022
Dată sfârșit proiect

Proiectul Clean Sky 2 FITCoW permite fabricarea componentelor compozite mari cu geometrii complexe fara utilizarea unei autoclave. 

Proiectul FITCoW din Clean Sky 2 a proiectat, fabricat, testat la scară și implementat un sistem de instrumente care poate reduce costurile recurente de producție a componentelor compozite la volum mic. FITCoW sprijină proiectul OPTICOMS (Structuri compozite optimizate pentru avioane mici) din Clean Sky 2, care a avut ca scop proiectarea unui cheson utilizând fabricație automatizată, structuri integrate, lipire structurală de dimensiuni mari și proceduri de instrumentare noi.

Un cheson este structura de încărcare care conectează aripile la carlinga avionului, și când este produsă din materiale compozite este fabricată tradițional prin unirea mai multor piese împreună folosind nituri, șuruburi și / sau adezivi. Niturile și suruburile sunt fiabile si pot fi ușor inspectate, dar pot cauza deteriorarea compozitelor. Adezivul reduce greutatea, dar este predispus la contaminarea suprafețelor de lipire a părților, rezultând nevoia de pre-tratamente precum rectificarea, sablarea sau tratamentul cu laser.

Toate aceste etape suplimentare menționate anterior cresc timpul și costurile – iar acesta este beneficiul pentru mediu al FITCoW. În contrast cu abordarea convențională de fabricație, avantajul principal de economisire a energiei FITCoW (și, implicit, OPTICOMS) a fost să producă structuri utilizând un proces „out-of-autoclave” (OOA), ceea ce înseamnă că nu va fi necesară folosirea autoclavei (un tip de cuptor industrial cu consum ridicat de energie utilizat pentru curățarea compozitelor). Curățarea este faza din procesul de fabricație când materialele brute (fibrele de carbon și rășina de legătură, un fel de adeziv) sunt combinate și solidificate pentru a produce produsul final. Dar beneficiile FITCoW merg chiar mai departe. Procesul FITCoW este „co-curing”, ceea ce înseamnă că mai multe piese sunt combinate simultan în timp ce rășina de legătură se curăță. Acest lucru aduce avantajul de a permite integrarea mai multor sub-asamble și designul componentelor cu caracteristici complexe, rezultând mai puține piese și mecanisme de fixare pentru a le ține împreună. Acest lucru se traduce în reduceri suplimentare de greutate a avionului, reducerea consumului de combustibil și emisiilor mai mici. Totodată, aceste structuri integrate reduc costurile cu aproximativ 50%. 

Pentru a obține aceste avantaje, sistemul de unelte FITCoW a abordat cu succes diverse provocări. Un exemplu a fost asigurarea compatibilității procesului cu o varietate de metode de fabricație, inclusiv „așezarea benzii automatizate”, „plasarea fibrelor automatizat” și „așezările manuale”, astfel încât procesul să poată fi aplicabil și benefic atunci când este utilizat în alte scenarii de producție în afara utilizării sale în proiectul OPTICOMS. Acest lucru a fost realizat prin fabricarea tooling-ului din Solvay LTM 12, un material pre-impregnat cu rășină de lipire care poate fi curățat în cinci ore la 70° C, în timp ce are o temperatură de lucru de 200° C (temperatura la care piesa fabricată funcționează o dată instalată în avion și este utilizată în timpul zborului). 

Informații suplimentare se pot obține la sediul I.N.C.A.S. Bucureşti
Punct de Contact INCAS

Ing. Cesar BANU

Email:banu.cesar@incas.ro Telefon:+40214340083
Acces versiunea veche site