13/11/2021

ATLLAS II

Proiectul ATLLAS II (Aero-Thermodynamic Loads on Lightweight Advanced Structures II) este realizat in jurul experientei si dezvoltarilor tehnologice obtinute in cadrul proiectului ATLLAS I fiind o continuare fireasca a acestuia.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați pagina oficială a proiectului website

Titlul proiectului: Aero-Thermodynamic Loads on Lightweight Advanced Structures II

Program Capacitati: Ctr. 245 EU/2013

Acronimul proiectului: ATLLAS II

Bugetul total al proiectului (in EURO): 6.536.057,20

Durata proiectului (luni): 48

Data de începere a proiectului (luna/an): Martie/2011

Data de finalizare a proiectului (luna/an): Martie/2015

Rezumatul proiectului

Si acest proiect este concentrat in jurul materialelor avansate foarte usoare si rezistente la temperaturi inalte aflate in stransa conexiune cu proiectarea unei aeronave de viteza mare. Studiile anterioare au aratat ca viteza optima de croaziera este in jurul a 5-6 Mach. Urmand sugestiile evaluatorilor, in acest caz este propus un studiu de fezabilitate si un proiect detaliat care are ca tinta dezvoltarea unui vehicul optimizat global din punct de vedere aerodinamic, al propulsiei, al structurii si al stratului de izolatie termica dar tinand seama concomitent de reglementarile in vigoare referitoare la emisii si de atenuarea boom-ului sonic. Instrumentele dezvoltate si validate anterior vor permite consortiului sa abordeze si sa imbunatateasca procesul de proiectare multi-disciplinar.

In paralel, un efort considerabil este prevazut a fi depus pentru extinderea bazei de date existente, referitoare la materialele de fabricatie a structurii aeronavei si a structurii conexe propulsorului, cu informatii privind durabilitatea. Deasemeni sunt avute in vedere materiale noi care sa faca fata limitarilor anterior intalnite.

Linia generala a proiectului ATLLAS-II se aliniaza pe deplin obiectivelor programului FP7 2010. aeronava de transport in regim supersonic va avea o capacitate de 200 de pasageri si o viteza de peste 2,8 Mach. Cand aeronava zboara asa rapid pentru perioade lungi de timp, frictiunea dintre aer, fuselaj si aripi duce la incalzirea semnificativa a acestora din urma. De exemplu, o aeronava care zboara la Mach 3 se va incazi cu aproximativ 300 grade C datorita acestei frecari. Temperatura maxima a suprafetei exterioare va fi 350 grade C. Pentru Mach 6 temperatura exterioara va fi in jur de 1200 grade C. Combinatia de cerinte extreme, in ceea ce priveste nivelele de solicitare mecanica, temperaturi inalte cat si durata de viata extinsa a aeronavei (25000 de cicluri), prezinta o provocare din punct de vedere al utilizarii materialelor fara a introduce greutate si costuri excesive.punct de vedere al configuratiei aeronavei, trebuie facut un compromis urmarind o rezistenta la inaintare minima in regim de zbor supersonic si o controlabilitate si manevrabilitate bune in regim subsonic. Din punct de vedere al proiectarii aeronavelor de linie, cel mai important este raportul portanta/rezistenta la inaintare (L/D), afectand parametrii legati de costuri cum ar fi distanta maxima de croaziera, consumul de carburant si sarcina utila.

Rolul partenerului roman in realizarea proiectului


INCAS Bucuresti este implicat in proiectul ATLLAS II avand responsabilitatea pentru o serie de activitati incluse in pachetelul de lucrari WP2.4.

Cu aceste activitti la care participa, INCAS Bucuresti acopera subiectele de conceptie a machetei, executie si testare care fac obiectul de activitate al institutului. Subiectele care trebuie abordate acopera o larga problematica implicand cateva departamente si personalul aferent. Institutul are în sarcina subiecte si obiective bine conturate pentru o independenta a derularii activitatilor, cu asigurarea unei integrari a rezultatelor sub coordonarea liderilor de pachete de lucrari.

Testele machetei, optimizate in principal pentru conditii de croaziera, urmeaza a fi efectuate la regimuri subsonice, sonice si transonice pentru a vedea cum se comporta in conditii de decolare si accelerare in conditii transonice. Se va putea cerceta stabilitatea aeronavei prin varierea pozitiilor suprafetelor de comanda ale machetei. Masuratorile de forte, momente si presiuni, executate la INCAS in tunelul trisonic, vor avea ca rezultat polarele respective. Programul „Nose-to-tail,” ce urmeaza a fi folosit in WP2.1.4, va fi validat folosind o macheta de tunel cu o lungime aproximativa de 1m. Aceasta va fi fabricata din aliaje pe baza de otel si aluminiu. Modelul va avea montat in interiorul sau o balanta care masoara cele sase componente (forte si momente) si va fi plasat in camera experimentala cu pereti perforati a tunelului. Suprafetele de comanda vor fi bracabile in trepte. Se presupune ca nu vor fi folosite dispozitive de tip „high-lift” pentru modelul care va fi testat la viteze mari. Se vor efectua aproximativ 80 de rafale la numere Mach intre 0,5 si 1,4. Testele se vor realiza de preferinta folosind simultatoare de jet.

INCAS Bucuresti este responsabil pentru 4 rapoarte tehnico-stiintifice contribuind direct in cadrul acestui proiect de cercetare-dezvoltare a unei aeronave de viteza mare (5-6 Mach) optimizata din punct de vedere aerodinamic si al propulsiei.

Parteneri

1. European Space Agency – European Space Research and Technology Centre, ESAESTEC, France – Netherlands

2. EADS Deutschland GmbH: European Aeronautic Defence and Space –Innovation Work, EADS-IW, Germany

3. MBDA-France, MBDA, France

4. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR, France

5. Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales, ONERA, France

6. Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI, Sweden

7. Alta S.p.A., ALTA, Italy

8. Gas-Dynamics Limited, GDL, UK

9. Sjöland Thyselius Aerodynamics Research Centre, STARCS, Sweden

10. TISICS, TISICS, UK

11. University of Southampton, SOTON, UK

12. University of Stuttgart, USTUTT, Germany

13. Université Pierre et Marie Curie, UPMC, France

14. Institutul National de Cercetare Dezvoltare Aerospatiala “Elie Carafoli”, INCAS, Romania

Informații suplimentare se pot obține la sediul I.N.C.A.S. Bucureşti
Coordonator proiect - Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)

Markus Kuhn

Telefon:+49 711 6862-8408 Fax:+49 711 6862-227
Coordonator Romania INCAS

Catalin Nae

Email:incas@incas.ro Telefon:+40 21 434 01 83 Fax:+40 21 434 01 82
Acces versiunea veche site