Sistem de propulsie hibrid-electrică pentru aeronava regională (RO)
In cadrul acestui proiect INCAS are prevazute o serie de activitățile tehnice care debuteaza cu efectuarea unei Analize de Similitudine la scară pentru a defini liniile directoare de proiectare ale machetei de tunel aerodinamic. Aceasta activitate va progresa concomitent cu alinierea tehnica inițială cu liderul pachetului de lucru – RATIER FIGEAC.
Cod proiect: PN-IV-P8-8.1-PME-2024-0028
Activitatea de proiectare pentru macheta de tunel va avea ca data de pornire suprafetele teoretice provenite de la partenerul de proiect pentru urmatoarele subansamble: pale de elice, spinner si nacela motorului. Activitatea de proiectare va avea ca finalizare furnizarea documentatiei de fabricatie a machetei care va sta la baza executie machetei aerodinamice. Pentru elemente solicitate critic in functionare pe parcursul programului experimental, cum ar fi motorul electric si pale de elice, INCAS va elabora un program preliminar de testare la sol pentru asigurarea indeplinirii tuturor cerintelor de siguranta si securitate in functionare.
Pentru ansamblul final al machetei de suflerie, se vor integra senzorii si instrumentele de masura prevazute in faza de conceptie si proiectare precum si echipamentul de actionare a elicei (motor electric). Pentru a determina performantele aerodinamice si aeroacustice ale grupului propulsor si cu precadere ale elicii, INCAS va desfasura un program de testare complex in tunelul aerodinamic subsonic. Testele aerodniamice si acustice se vor desfasura cu macheta echipata cu motor si elice fixate fie pe balanta. In urma testarii va rezulta o baza de date ce vor contine parametrii masurati.
Pachetul de lucru trei (WP3), din cadrul proiectului HE-ART, se bazează pe o analiza aprofundată asupra modului în care acest proiect poate permite concomitent in mod optim, asigurarea activitatii de testare la sol a unui grup turbopropulsor hibrid precum si pregatirea campaniei de testare în zbor a celei de-a doua faze in programul Clean Aviation. Pe tot parcursul acestui pachet de lucru se vor dezvolta tehnologii avansate și configurații ale elicii care vor oferi eficientă aerodinamica maximizata, eficienta energetica precum si minimizarea emisiilor și a zgomotului pentru aeronava vizata – avion pentru transport regional.
Pentru campania de teste in tunelul aerodinamic va fi selectată o configurație de elice, precum și o aripă, un flaps și configurația nacelei. Campania de testare va fi un pas major către verificarea îmbunătățirii performanței aerodinamice și acustice și confirmarea că obiectivele Clean Aviation vor fi atinse. Acest lucru va permite confirmarea foii de parcurs a elicei pentru etapele ulterioare ale Clean Aviation dupa anul 2026 și ulterior.
La finalul activitatii experimentale in tunelul aerodinamic, va rezulta o baza de date ce va contine datele privind caracterizarea performantelor aerodinamice si aeroacustice ale elicii, conform programului extins de testare. Aceste date vor fi furnizate partenerului RATIER FIGEAC si consortiului HE-ART. De asemenea, in urma derularii proiectului va rezulta modelul experimental.